 |
|
 |
|
Lisu
Administrator
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 135
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Strzebielino
|
|
 |
|
 |
|
Wysłany: Sob 16:06, 26 Lis 2005 Temat postu: [http]Civilization 4 - CloneCD DVD |
|
|
Kod: | Civilization 4
Producent: 2K Games
Wydawca: Firaxis Games
Data wydania: 12.2005
Gatunek: Strategiczna
- W momencie, w którym dotarłem do ery przemysłowej, byłem już pełnej krwi ćpunem. Potrafiłem grać 2-3 dni bez przerwy, nie wstawałem, żeby jeść, nie wstawałem do toalety…- mówi jeden z członków Anonimowych Cywilizacjoholików.
- Nie załatwiałeś się trzy dni? - pyta reporter.
- Powiedziałem, że nie wstawałem…- zanosi się szlochem przepytywany. - Proszę, wyłączcie kamerę…
Myślicie, że to wymyśliłem? Nic bardziej błędnego. Zacytowany kawałek dialogu pochodzi z filmiku krążącego po E3, który opowiada o uzależnieniu ludzi od Cywilizacji. Kto z nas nie zna tej gry? Mówimy tu o legendzie, jednym z największych dzieł w dziedzinie elektronicznej rozrywki.
Czy gra komputerowa może być uzależniająca?
Tematem przewodnim kampanii reklamowej najnowszej odsłony Civilization jest uzależnienie. Filmik, o którym wspominam, jest po prostu powalający. Nakręcony w paradokumentalny sposób trailer nie skupia się na grze, nie pokazuje nowych rozwiązań zaimplementowanych w rozgrywce, a sama gra pojawia się w nim na kilka zaledwie chwil. Mimo to, zapewniam Was, jest to najlepsza zapowiedź, jaką widziałem podczas tegorocznych targów elektronicznej rozrywki. Pierwsze trzydzieści sekund to migawka z intra do najnowszego dzieła Sida Meiera, komentowana spokojnym głosem narratora opowiadającego o uzależnieniu od gier. Kolejne dwie i pół minuty to już czysty reportaż: wywiady z uzależnionymi od Cywilizacji, relacja ze spotkania w klubie CivAnon, który pomaga graczom wrócić do społeczeństwa, oraz ostrzeżenie o najnowszej części gry, która niedługo uderzy na ulice. Całość została nakręcona z taką niesamowitą powagą, a jednocześnie jest tak zabawna w formie, że po prostu padłem z wrażenia.
Co ciekawe, filmik kończy się informacją, że także Ty możesz uzależnić się od Cywilizacji 4, więc pamiętaj w trudnych chwilach o organizacji CivAnon.org. Po sprawdzeniu adresu okazuje się, że na serwerze rzeczywiście jest ulokowana strona tejże organizacji, zawierająca więcej informacji o zagrożeniach związanych z graniem, wywiady z kolejnymi „ćpunkami”, a nawet historię organizacji, jej statut itp. Niesamowite! Totalnie prawdziwa strona organizacji walczącej z nałogiem! Co jak co, ale włożono w to tyle pracy, że… aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby gra rzeczywiście okazała się tak dobra…
Jeszcze tylko jedna tura… jedna tura…
… jedna tura… - mamrocze jeden z uczestników zebrania. Pamiętacie, jak sami to sobie mówiliście, grając w poprzednie odsłony gry? Jedna tura i skończy się ten projekt badawczy, to jeszcze jedna, bo w stolicy właśnie kończą budowę piramid, właśnie najechali mnie barbarzyńcy, więc jeszcze tylko jedna na odparcie ataku… Można tak wyliczać w nieskończoność, aż w końcu człowiek orientuje się, że nie ma sensu iść spać, ponieważ właśnie wstało słońce. Każdy, kto grał na poważnie w ten tytuł, wie, że czasem można się zasiedzieć… Ale czy obecnie gra ma szansę się przebić? Czy w erze PS3 i ultradynamicznych, wysokonakładowych i niesamowicie szpanerskich, efektownych gier tradycyjna strategia może się wciąż podobać? Jeżeli zadałeś sobie to pytanie, to ta gra nie jest dla Ciebie, przerwij więc czytanie, bo szkoda Twego czasu…
Wciąż ze mną?
Pozwól więc, że opowiem Ci o grze, która odmieni Twoje życie. Masz już dosyć strzelanek, bijatyk i wyścigów, prawda? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio grałeś w dobrą strategię? Nie przejmuj się. Cywilizacja 4 wgniecie Cię w fotel.
Od razu ostrzegam, że facetom z Firaxsis z Sidem na czele udało się dokonać niemożliwego. Nie tylko zaprezentowali produkt, który w żaden sposób nie odcina się od poprzedników, ale na dodatek ulepszyli go! A przecież tam nie było już co ulepszać! A jednak…
Podstawa gry pozostaje kompletnie niezmieniona, dlatego nie trzeba obawiać się, że w nowym tytule zabraknie jakiegokolwiek z ulubionych elementów. Akcja gry nadal będzie się toczyć w okresie od roku 4000 przed Chrystusem do roku 2050 naszej ery, a zwycięstwo, podobnie jak w poprzednich częściach, można osiągnąć na cztery sposoby: Dyplomatic, Space Race, Conquest i Domination. Oprócz tego pojawi się możliwość zakończenia gry Culture - trybu, w którym wszystkie pozostałe nacje będą absolutnie pochłonięte wspaniałością osiągnięć kulturowych naszego państwa.
Podobnie również jak w poprzednich częściach serii pod naszymi rozkazami znajdą się główne potęgi historyczne: Francja, Niemcy, Anglia, Chiny i Japonia, ale pojawią się też Inkowie, Aztekowie i zupełnie nowi Mali. W sumie będziemy mieć do dyspozycji 18 różnych nacji, których zróżnicowanie ma być znacznie większe niż w poprzednich tytułach.
Osobowości
Ponadto każdy naród ma dwóch przywódców, spośród których możemy wybierać, rozpoczynając grę, co jeszcze bardziej różnicuje style rozgrywki. Na przykład Francja może wystawić albo Napoleona, co da nam pokaźne bonusy militarne, albo sławnego Ludwika XIV, znanego jako Król Słońce przywódcę nastawionego na rozwój kulturalny i dyplomację.
Przywódcy poszczególnych cywilizacji to nie jedyne ważne postacie pojawiające się w nowej grze, bowiem jako zupełna nowość znajdą się w niej również wielcy ludzie, czyli postacie, które na przestrzeni wieków wyróżniły się szczególnie jako artyści, naukowcy, generałowie, przedsiębiorcy i przywódcy religijni. Każda z postaci zapewni nam jakąś pomoc w dziedzinie, którą reprezentuje. Wybitne jednostki pojawiają się jednak rzadko i tylko w przypadku, gdy miasto spełnia określone wymagania, a więc na przykład Isaac Newton może się pojawić tylko w mieście o szczególnie dobrym klimacie naukowym. To sprawi, że zaistnieje konieczność rozwijania wyspecjalizowanych ośrodków zamiast rozwijania wszystkich miast według określonego schematu, jak to miało miejsce w poprzednich częściach gry.
Władza i Religa
Bardzo ciekawie przedstawia się kwestia ustroju naszego państwa. Tym razem zarządzanie stosunkami wewnętrznymi nie będzie polegało wyłącznie na wyborze kolejnych metod sprawowania rządów. Zamiast tego ustrój będzie opisywany szeregiem czynników, na które będą wpływać nasze decyzje polityczne. Całość będzie podzielona na pięć sfer: rząd, prawo, praca, ekonomia, religia. W czterech pierwszych rozwijać będziemy i akceptować bądź nie różne koncepcje etyczne, np. wolność słowa, policja obywatelska, tyrania, podejście do niewolnictwa i wiele innych. W ten sposób każdy będzie mógł stworzyć taki system, jaki będzie mu odpowiadał, jeszcze bardziej dostosowując styl gry do indywidualnych preferencji. Poszczególne wybory będą miały znaczenie nie tylko dla polityki wewnętrznej, ale i zewnętrznej! Inne cywilizacje mogą różnie odnosić się do nas w zależności od tego, czy, dajmy na to, kobiety cieszą się nas równouprawnieniem. Również wielcy przywódcy i słynne postacie będą miały swoje preferencje co do niektórych zachowań.
Osobną kategorię stanowić będzie religia naszego państwa. Wybierać będziemy spośród siedmiu różnych koncepcji wiary, takich jak m.in. chrześcijaństwo, buddyzm, hinduizm, judaizm i taoizm. Oczywiście każda religia niesie za sobą zarówno pewne ograniczenia, jak i korzyści. Możliwe będzie także tworzenie misjonarzy i nawracanie innych na swoją wiarę. Nowym i istotnym czynnikiem będą także święte miasta, czyli stolice religijne, których posiadanie wiąże się ze znacznymi korzyściami, tak więc można spodziewać się prawdziwych wypraw krzyżowych i walk o niespotykanej dotąd zażartości
Nauka
System rozwoju technologicznego również przeszedł pewne zmiany, a najważniejszą z nich jest to, że teraz zamiast schematów poszczególnych okresów technologicznych mamy jedno WIELKIE drzewo rozwoju globalnego. Co więcej, nie ma już obowiązku podążania konkretną ścieżką i rozwijania za każdym razem tych samych dziedzin. Do każdego większego wynalazku będzie prowadziło kilka różnych dróg, co przyczyni się do istotnego zróżnicowania poszczególnych nacji. Dzięki temu nie raz i nie dwa napotkamy przeciwników korzystających z rozwiązań zupełnie odmiennych od naszych.
Wojna
System bitewny zostanie bardzo mocno zmodyfikowany i tak naprawdę jest jedną z większych niewiadomych nowej produkcji. Niemniej to, co widzieliśmy, wygląda naprawdę nieźle. Po pierwsze zredukowano liczbę dostępnych w grze jednostek, jednocześnie jednak zwiększając ich zróżnicowanie. Ponadto każda jednostka będzie zdobywać doświadczenie i możliwość awansu oraz rozwijania swoich zdolności taktycznych, co umożliwi nam tworzenie ciekawszych, bardziej wyspecjalizowanych oddziałów. Promocje (czyli ulepszenia jednostek) będą bardzo liczne i zróżnicowane, a skorzystamy np. z walki w terenie zabudowanym, uzbrojenia przeciwpancernego, przeciw kawalerii, taktyk flankowania, walki w dżungli i wielu innych. Oczywiście pojawią się też jednostki i promocje unikalne dla poszczególnych nacji.
Zrezygnowano też z podziału siły jednostki na atak i obronę, pozostawiając ogólną wartość bojową, a więc jeśli zechcemy jakąś jednostkę dostosować do agresywnego bądź defensywnego stylu walki, będziemy mogli skorzystać ponownie z systemu promocji. Wyeliminowany zostanie także pasek życia i zamiast niego będziemy mieli oznaczoną liczebność poszczególnych oddziałów.
Dotyk XXI wieku
Czwarta Cywilizacja ukazuje się po ponad piętnastu latach od chwili pojawienia się pierwowzoru, nic więc dziwnego, że nie ominą jej pewne zmiany związane z dzisiejszymi realiami. Nie chodzi nawet o nowe technologie do wynalezienia (choć te też się pojawią), ale o oprawę gry. Mapa świata jest teraz pięknym, trójwymiarowym globem, który możemy dowolnie oddalać i przybliżać. Możemy więc spokojnie obserwować kulę zawieszoną w przestrzeni, ale także przybliżyć widok do takiego stopnia, że obejrzymy sobie poszczególne zabudowania konkretnego miasta. Wszystkie ważniejsze struktury będą odzwierciedlone w głównym widoku gry ze szczególnym uwzględnieniem Cudów Świata. Także w ekranie dyplomacji (niesamowicie zresztą rozbudowanym w stosunku do poprzedniej części) będziemy się targować z trójwymiarowym awatarem innego przywódcy. Na wczesnych screenach gra co prawda nie wygląda powalająco, ale możecie liczyć na naprawdę fachowe wykonanie… O kilkudziesięciu różnych filmikach pojawiających się w czasie gry nawet nie wspomnę.
To wszystko to jednak nic w porównaniu z najważniejszym elementem większości współczesnych gier. Tak, tak, multiplayer jest jednym z kluczowych aspektów nowej gry. Właściwie od początku prac nad Cywilizacją 4 rozgrywka wieloosobowa była dla projektantów priorytetem. Wszystko zostanie dokładne zbalansowane, a rozliczne usprawnienia handlu, dzielenia się zasobami czy mapami zostaną tak rozwiązane, żeby gra była równie zabawna dla kilku graczy jak np. współczesne RTS-y. Zaimplementowano także tryb rozgrywki drużynowej (łącznie ze wspólnym zwycięstwem), przy którym, jak twierdzą programiści z Firaxis, rozgrywka faktycznie rozwija skrzydła. Grać będziemy mogli zarówno lokalnie, jak i w Internecie, na jednym komputerze, a nawet poprzez e-mail. Brzmi świetnie. Jak zapewnia Barry Caudill (starszy producent tytułu), już od półtora roku trwają wewnętrzne betatesty rozgrywek sieciowych, a osiągnięty poziom jakości porazi wszystkich.
Grać, grać, grać…
Nowa odsłona największej strategii wszech czasów zapowiada się wprost smakowicie, szkoda tylko, że na finalną wersję produktu musimy czekać aż do świąt Bożego Narodzenia. Ale może to i dobrze? Dzięki temu możemy po mału zacząć odkładać do skarbonki pieniądze na zakup gry i… terapię odwykową. Pamiętajcie o CivAnon.org. Od dziś za rok oni mogą być Waszą jedyną nadzieją.
Paweł ‘Kurczak’ Zdanowski
http://uploadport.com/request/?fid=JN4SX
http://uploadport.com/request/?fid=081B3
http://uploadport.com/request/?fid=75G8M
http://uploadport.com/request/?fid=5IVEH
http://uploadport.com/request/?fid=11VK1
http://uploadport.com/request/?fid=MY334
http://uploadport.com/request/?fid=G03WB
http://uploadport.com/request/?fid=4349M
http://uploadport.com/request/?fid=6EVDH
http://uploadport.com/request/?fid=T2WJC
http://uploadport.com/request/?fid=8K9QW
http://uploadport.com/request/?fid=1X4FG
http://uploadport.com/request/?fid=G7VG3
http://uploadport.com/request/?fid=39LR8
http://uploadport.com/request/?fid=8BKY8
http://uploadport.com/request/?fid=480N2
http://uploadport.com/request/?fid=GG765
http://uploadport.com/request/?fid=0UM91
http://uploadport.com/request/?fid=6VYR5
http://uploadport.com/request/?fid=F7L8C
http://uploadport.com/request/?fid=1UT0E
http://uploadport.com/request/?fid=4D7K8
http://uploadport.com/request/?fid=4434J
http://uploadport.com/request/?fid=6OM8E
http://uploadport.com/request/?fid=Y5B29
http://uploadport.com/request/?fid=U6658
http://uploadport.com/request/?fid=H2SJE
http://uploadport.com/request/?fid=N972H
http://uploadport.com/request/?fid=3565E
http://uploadport.com/request/?fid=457E1
http://uploadport.com/request/?fid=FSRGI
Password: [link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|